fbpx
Valg af fonte
Helene

Helene

What the Font!?

Hvilke fonte skal du vælge til dit brand? Det kan virke som en lille bi-beslutning, men fontene har stor betydning for dit udtryk og sender forskellige signaler. Dertil skal de forskellige fonte, du vælger, stå pænt sammen, skabe kontraster, uden de råber af hinanden, og måske mest vigtigt: skabe ro, så din tekst er let at overskue og læse. Jo mere tekst, jo mere ro. At vælge rigtigt er både et spørgsmål om designøje og smag.

Vi guider dig igennem de forskellige overordnede muligheder og udtryk og giver eksempler, så du får en idé om, hvad du skal lede efter.

Fonte med eller uden fødder?

Der er overordnet to forskellige slags fonte: dem med fødder og dem uden.

Serif: Fonte med fødder

Fonte med fødder er, som du måske kan se, mere gammeldags eller sofistikerede i sit udtryk. De er nemmere at læse, særligt på tryk, fordi øjet får en linje at følge. Derfor er de helt oplagte at vælge til lange tekster – helt oplagt bøger, artikler eller afhandlinger. Nogle fødder er store, andre små. De store kan nemt blive for voldsomme til brødtekst, mens de mindste fødder bliver for små. Det er en balance, du må prøve at finde din vej i.

Eksempler på gode brødfonte til bøger kunne være:

På nettet kan længere tekster med fødder være svære at læse, for det bliver nemt voldsomt og ligner en stor sort klump. Helt generelt anbefaler vi, at du bryder dine tekster op i mindre dele på nettet, for fødder eller ej, så er det svært at overskue og læse lange tekster på nettet. Til gengæld kan du her bruge seriffer som overskrifter eller underoverskrifter som kontrast til en lettere brødtekst.

 

Sans serif: Fonte uden fødder

Modsat serifferne giver fonte uden fødder et mere moderne eller nutidigt udtryk. Designet bliver lettere og mere luftigt at se på. Derfor er det en fordel i brødtekst på nettet, ligesom det vil være oplagt i magasiner, hvor store billeder ofte bryder de længere tekster op i små bidder. Det samme gælder på flyers og andre mindre tryksager, hvor tekstmængderne er mindre. To gode sans serif fonte er:

Sans seriffer er også gode i overskrifter – f.eks. som kontrast til en brødtekst med fødder, eller i modsætning til en anden font uden fødder – for der er meget forskel.

Fontens udtryk

Både fonte med og uden fødder kan have bløde og hårde udtryk. Nogle har bløde, rolige former, andre er har skarpe kanter. Hvad du skal vælge, afhænger af din målgruppe, og hvad du ønsker at signalere. Lad os tage nogle eksempler på begge slags.

De bløde, rolige former giver er feminint udtryk og signalerer f.eks. omsorg, kærlighed, hygge eller varme. Det kunne være fonte som:

Ramabhadra
Fankwang

Hvis du vil tilføje endnu mere femininitet til udtrykket, kan du vælge eksempelvis en font med fødder, hvor stregen i bogstaverne består af både en tyk og en tynd streg, eller hvor faconen på stregen ændrer sig fra tyk til tynd:

DM Serif Display

Skal du bruge et mere romantisk udtryk, kan du med fordel bruge en font med håndskrift look. Det kunne være:

Playball font
Pinyon script font
Dancing script

De hårde og kantede fonte giver et mere maskulint udtryk. De er skarpere i udtrykket, og nogle, som Oswald, er condensed, så kanterne bliver tydeligere og bogstaverne smallere.

Oswald font
Teko font
quantico

De eksempler, jeg har trukket frem under hhv. hårde og bløde fonte, er meget forskellige. For én ting er de overordnede former, en anden er de mange nuancer. Her er det umuligt at gå i detaljen. Hvilken en du i sidste ende vælger, er som sagt et spørgsmål om design og smag.

Hvordan passer de hårde og bløde fonte sammen med målgrupperne?

Det hårde og bløde hænger sammen med de værdier, du gerne vil signalere – værdier, som du deler med målgruppen. I varme brancher som sundhedssektoren er bløde fonte oplagt, fordi det viser de bløde værdier og det menneskelige. Derimod kunne det mange steder i industrien være en fordel at bruge en hårdere font for at signalere professionalisme, seriøsitet og resultater. Og så er betegnelserne feminine og maskuline også et hint til, hvilken målgruppe fontene henvender sig til.

Fonte, du IKKE skal vælge til brødtekst

Der findes også fonte, der ikke dur – i hvert fald ikke, hvis det er meningen, kunder nemt skal kunne læse teksten, eller du vil tages seriøst. Det kan f.eks. blive for kunstnerisk. Det gælder fonte som:

Papyrus Font
Hanalei font
Fontdiner swanky font

Det er for svært at læse – og karikeret i sin stil. Selvfølgelig kan der være virksomheder, hvor det karikerede er passende i overskrifterne, men det er sjældent. Apropos det karikerede, kan fonte også blive for useriøse – i hvert fald til brug i seriøs markedsføring. Helt oplagt selvfølgelig den første, og så to til vi også vil pege på:

comic sans
Dokdo

Vores korte råd: lad være med at vælge dem eller tilsvarende.

Fontens vægt

Udover selve udtrykket på skrifttypen, skal du også forholde dig til vægtningen af fonten – altså tykkelsen.

Fede fonte virker ofte grounded, bombastiske, maskuline, råbende. Ofte er de gode i overskrifter, fordi de netop tilkalder sig opmærksomhed og tydeligt markerer et skifte.

Tynde fonte giver mere white-space til dit design og giver derfor et luftigt og let design. Tynde fonte kan også tilføre dit design et feminint udtryk. OBS: Pas på! Det er vigtigt at du ikke vælger en font, der er FOR tynd. For eksempel kan en tynd streg blive utydelig at se på – især på nettet. Det kan også være et problem, hvis du skal trykke et stort skilt med en meget tynd font, for så kan din skiltemager formentligt ikke garantere, at bogstaverne bliver lige, når det sættes op.

Tip: Fede og tynde fonte skaber kontrast til hinanden. Så hvis du eksempelvis har to ord i virksomhedens navn, vil du ved hjælp af vægten kunne fremhæve det ene ord og derved skabe kontrast og give læseren et hint på, hvad du mener, er det vigtigste ord. Jeg bruger det ikke kun i logoer, jeg bruger det også i korte sætninger eller punch lines, hvor jeg vil have læseren til at fokusere på bestemte ord.

Sammensætning af fonte

Én font er som udgangspunkt ikke nok. For fontene er gode til at skabe kontraster og dynamik. Det giver dig mulighed for nemmere at fremhæve overskrifter eller sætninger, og det gør det nemt at skelne mellem forskellige slags tekster.

Når du skal sætte de rigtige fonte sammen, er det essentielt at huske, at fontene skal skabe ro. Sørg for, at fontene tydeligt adskiller sig, og samtidig spiller pænt sammen, uden at råbe af hinanden. Hav gerne et dokument eller en webside med meget tekst og overskrifter i forskellige niveauer, så du kan prøve dig frem med de fonte, du overvejer. På den måde kan du vurdere, om det også virker roligt, når der er meget indhold.

Tommelfingerreglen er: Hold det simpelt.

Vælg to fonte, som spiller godt sammen, og udvælg de måder du vil bruge dem på – her tænker vi på, hvilke størrelser og vægtninger du vil bruge. Hvis du bruger det tilfældigt, kommer det nemt til at rode, selvom det er de samme to fonte. Så hold dig til én font i overskrifterne med én style til store overskrifter og én style til underoverskrifter. I brødteksten kan du bruge fed til små underoverskrifter og derudover vælge, hvordan du vil fremhæve f.eks. citater og links.

Til sidst et godt tip til at finde fonte

Du kan downloade forskellige fonte på f.eks. https://fonts.google.com/ Der findes også mange andre steder, men vær opmærksom på ophavsret. Det er vigtigt, at du finder en font, der er 100% free to use – og at den har mange vægte (Google kalder det for styles). Når du søger på siden, kan du skrive det ord eller den sætning, du skal designe, og ud fra din egen tekst få et visuelt overblik over fonte. Så kan du hurtigt se, om fonten passer ind, inden du downloader og installerer din font. Selv bruger vi ofte google, når vi finder fonte, da det er open source, og kunderne vil altid kunne se hjemmesiden korrekt, da Google altid kan læse sin egen font.

 

Så er der ikke andet tilbage end at sige: God jagt! Vi håber, du finder de helt perfekte fonte til dit brand. Hvis du har brug for en hånd, så ved du, hvem du kan tage fat i 🙂

 

Del på linkedin
Del på facebook
Del på twitter

Du kunne også være interesseret i...

NY HJEMMESIDE?

  • Tilbuddene er mange
  • Det med småt kan være rigtig småt
  • Og så er der det med kemi og mavefornemmelse

 

Få tjeklisten, så du vælger den rigtige leverandør til din hjemmeside.