fbpx
Helene

Helene

Vælg den rigtige display-font til dit logo

En display-font er den skrifttype, som bliver brugt i virksomhedsnavne, til produktnavne og kan også bruges på udvalgte overskrifter, eksempelvis H1 overskrifter. Det er den font, som også bruges i dit logo.

I modsætning til brødtekster, så er læsevenligheden ikke lige så vigtig i din display-font, da den kun bruges til korte tekster. Derfor kan kreativiteten blomstre her. Fonten skal kunne læses, men må gerne være med til at få folk til at stoppe op og tænke over, hvorfor logoet ser netop sådan ud.

Der er selvfølgelig kun noget at tænke over, hvis du i forbindelse med dit logo har analyseret på dine værdier og kvaliteter, dit produkt eller ydelse, din målgruppe og deres værdier etc. Og det anbefaler vi på alle måder.

Hvorfor er display-font og logo så vigtigt?

Det hele foregår ubevidst, hjerner afkoder konstant, leder efter system og gentagelser. Det er derfor mega vigtigt at have styr på din visuelle fremtræden via dit logo.

Hjernen skal hurtigt kunne afkode dit logo – og den skal gerne afkode det helt rigtige om din virksomhed og dine produkter og tiltrække din målgruppe. Kun på den måde bliver du husket for det rigtige. Det hedder branding – og det kan du læse mere om her.

Lad os gøre det konkret med nogle eksempler

Når der er styr på brandingen, så kan du vælge en display-font, som passer ind i dit brandunivers. Her skal du have nogle værdiladede ord klar til din designer, så udtrykket på logoet bliver det rigtige. Lad os tage en række eksempler ud fra forskellige ord.

Hvis omsorg er et værdimatch for din virksomhed og din målgruppe, så er det vigtigt at vælge en font, som har runde former. Den type fonte leder tankerne hen på et mere feminint univers. Og ja, feminint design kan lede målgruppens tanker mod omsorg. Hvor feminint udtrykket skal være på logoet, kan du bestemme, når du vælger fontens tykkelse, farver samt illustrationens stil/betydning og streg.

Nordisk er i samme båd som enkelthed, minimalistisk og funktionalitet. Her vil det være vigtigt at vælge en font, som er luftig og let at kigge på, så den er enkel. En font er luftig, når hvert bogstav rummer luft både i selve bogstavet, i tykkelsen af bogstavernes streger, og man kan såmænd også have luft imellem bogstaverne.

Det er dog vigtigt, at du samtidig skaber kontrast, så designet ikke bliver udvandet og tyndt. Der skal altså være noget tyngde som modvægt, som også viser, at du står ved dit design. Det kunne f.eks. være en tykkere streg under navnet, eller hvis navnet er todelt, så kan det ene ord være tyndt og det andet tykt. Eller hvis du designer et bomærke/illustration til logoet, så kunne det være i hele flader eller tykkere streger.

Derudover kræver det nordiske look, at det er let at læse, og du skal holde dig til få elementer – kun 1-2 farver og et simpelt ikon. Så opnår du et lækkert minimalistisk look.

Ordet sætter børn i fokus, og ”læring” rummer også kvalitet. Når man designer til børn, er det vigtigt at have i tankerne, at det forældrene, som er købekraften. Du skal altså designe til forældrene, men sådan at de kan se deres børn i det. Derfor må det gerne være mere kreativt både mht. valg af font, men også i valg af farver. En mere kreativ font er, når bogstaverne godt må stå uordentligt. Som eksempelvis Google Fonten Henny Penny, som kunne ligne noget et barn havde fundet på. Husk dog at bevare seriøsiteten.

Man kunne også bruge en font, som er legende på en anden måde, eksempelvis med tegneteknikken skravering, også kaldet sketch. Den teknik eksperimenterer børn typisk med i deres tegninger, når de er mindre. Læringen kunne også foregå via tegneserier med en font, som leder tankerne hen på komik og dermed læringsleg. Her kunne Bungee shade være et udmærket bud.

Det vigtigste til børn er, at det ser sjovt og spændende ud, og at det er let at afkode. Det afhænger dog også af aldersgruppen, som du skal være meget opmærksom på. For er dit produkt til babyer, skal du tone leg ned og læring op i dit design. Det er moderen, du designer til her, for baby har intet at sige om valg af produkter. Så er dit produkt til baby og tilmed designet i Danmark, så er det en bedre idé at gå mere i retningen af nordisk design, som beskrevet ovenfor.

Som du kan læse, er der meget mere til et logo end blot en displayfont. Det er samspillet mellem font, farve og illustration, som gør et fuldendt og harmonisk logo. Tankerne bag er mindst lige så vigtige; et gennemtænkt logo kræver forståelse og indsigt i din virksomhed, dit arbejde og dine værdier samt i din målgruppe. Med den baggrundsviden skaber vores designere et unikt logo, som ER din virksomhed. Et, som kunderne intuitivt forstår, genkender, og som de bliver tiltrukket af. Et, som bliver omdrejningspunkt i din grafiske identitet og binder det hele sammen. Sådan et logo sælger.

Skal vi designe dit logo?

Del på linkedin
Del på facebook
Del på twitter

Du kunne også være interesseret i...

NY HJEMMESIDE?

  • Tilbuddene er mange
  • Det med småt kan være rigtig småt
  • Og så er der det med kemi og mavefornemmelse

 

Få tjeklisten, så du vælger den rigtige leverandør til din hjemmeside.