Har tryksager stadig en berettigelse, og er de skadelige for miljøet?
Jeg møder af og til spørgsmålet, om tryksager stadig har en berettigelse i disse digitale tider, hvilket inspirerede mig til at berøre temaet her på bloggen.
Det korte svar er: JA!
Tryksager giver stadig værdi for både dig og dine kunder. Ved at føre din markedsføring videre på tryk, kan dine kunder nemmere genkende og huske dit brand.
Vi kommer her med 7 argumenter for hvorfor du skal prioritere tryksager for din virksomhed – det er alle vigtige argumenter for din markedsføring og branding. Derefter dræber jeg 3 myter om tryksager og miljøet. God læselyst!
De 7 argumenter for tryksager
1. Gør dit budskab fængende. En tryksag er det perfekte push-medie, for at få dit budskab ud – det skaber opmærksomhed. Det kan omhandle et produkt, en serviceydelse eller din identitet for at være genkendelig.
2. Giv en oplevelse. Der findes mange forskellige former for papir og andet lækkert materiale, der kan bruges for at give kunderne en oplevelse med din tryksag. Udnyt lækkerhedseffekten og pir sanserne hos læseren med en unik tryksagog hold den røde tråd.
3. Opmærksomhedsskaber. Tryksager skiller sig ud – de kan findes i postkassen og ikke i mailboksen. Derfor bliver du lagt mærke til. Ved at skabe en kreativ tryksag med dit budskab, skiller du positivt ud fra mængden.
4. Fordybelse. Man kan få mange forskellige visuelle indtryk online og det kan være svært at huske fra hinanden eller finde frem til det man søger. Der skiller tryksager sig igen ud, fordi det er noget man kan gemme. Samtidig husker man meget bedre det man læser på tryk.
5. Virksomhedens værdi. Din virksomheds værdier skal afspejle sig i din branding, og dermed også i din markedsføring: både på tryksager og online. Virksomhedens ord og handlinger, samt kundens opfattelse af din virksomhed, skal matche. Vi kalder det værdimatch.
6. Øget troværdighed. En gennemarbejdet brandingprofil øger troværdigheden omkring din virksomhed. Der ligger en redaktionel bearbejdning i tryksager, som også kan være med til at øge troværdigheden.
7. Gemmes – bruges – tages med. Dine tryksager kan gemmes og tages frem efter behov. Man kan kigge i dem og lade sig inspirere. Og så kan de tages med alle steder, også der hvor internettet ikke virker.
De 3 myter
Mange tror, at det decideret skader miljøet, at lave tryksager. Men den myte vil vi gerne dræbe nu og her.
1. Fakta om ressourcespild
- Brugte tryksager kan genbruges op til 6-7 gange
- Brugte tryksager kan bruges til nyt papir, emballage, isolering af huse, køkkenruller og toiletpapir
- Brugte tryksager er en mangelvare og bliver efterspurgt over hele verden
- Der indsamles over 80% af aviser og reklamer til genbrug
2. Fakta om skovdød
- Det meste af det papir der bruges i Danmark stammer fra velforvaltet skovbrug i Europa
- I dag er ca. 44% af Europa dækket af skov
- De europæiske skovarealer er vokset med, hvad der cirka svarer til Danmarks størrelse, inden for de sidste 5 år
- FN opfordrer til, at der bruges flere træprodukter
3. Fakta om forurening
- Siden 1990’erne har danske trykkerier være blandt verdens førende inden for miljøledelse som EMAS og ISO 14001
- Over 80% af tryksagsproduktionen i Danmark kommer fra miljømærkede trykkerier
- De store rotationstrykkerier har i dag licens til produktion af tryksager, der bærer EU’s miljømærke, Blomsten
- Miljømærker stiller krav til indholdet af miljøbelastede og sundhedsskadelige stoffer i produktet
Det er altså IKKE umoderne eller ilde set, at bruge det trykte medie i din markedsføring. Du har tværtimod alt at vinde. Din virksomhed kan blive mere levende. Du kommer måske ud til kunderne på en anden måde end dine konkurrenter. Og du har dermed en unik mulighed for at blive husket.
Jeg håber, at du har mod på at føre din branding videre ud på tryk – i den sidste ende kan det kun være med til at gavne din virksomhed med genkendelighed og en anderledes opmærksomhed.
Mangler du idéer til at realisere ønsket om at få lavet tryksager til din virksomhed, står vi klar til at hjælpe dig.
Fang mig på 29 92 90 70 eller [email protected].
Se kilde, og læs mere her.