Du kan udvide dit netværk på mange måder, men tre elementer er centrale. De har gjort en forskel for mig, og du kender dem sikkert også – det er ikke raketvidenskab. Men det gælder om at bruge dem rigtigt – og huske dem i situationen. Her får du mine tre tips til, hvordan du kan få et større netværk:
Visitkortet
Hvis du har et visitkort, så brug det. Hvis du ikke har et, skulle du overveje at få et. Det skal selvfølgelig ikke være et hvilket som helst visitkort. Det skal sige noget om dig og din virksomhed, brande dig. Det kan for eksempel være gennem et særligt design, en anderledes udformning eller et særligt materiale.
Mange går under det indtryk, at ens visitkort er en lille lap papir med dit navn og nummer på, men det kan være meget mere. For det er en oplagt mulighed for at skille dig positivt ud og sikre, at du bliver bedre husket.
Det vigtigste er, at hvis har du et visitkort, skal du udnytte det. Du skal selvfølgelig ikke stikke det tilfældigt i hånden på alle, du møder. I stedet skal du prøve at se samarbejdsmuligheder i de mennesker, du møder, og så give dem dit visitkort, hvis det kunne være eller blive relevant. Så giver du dem chancen for at bruge det, hvis de vil.
Netværksmøder
Der findes massevis af netværk, du kan blive medlem af, og de findes i forskellige prisklasser. Det er et godt redskab til at komme i kontakt med mennesker, som deler de samme interesser som dig. Inden du bliver medlem af et netværk, skal du dog stille dig selv et enkelt spørgsmål: Hvorfor? Hvis du gerne vil sælge, skal du nok overveje en ekstra gang, om du hører til i et netværk. De fleste netværk handler ikke om salg, men om vidensdeling, sparring og at hjælpe hinanden. Hvis du er indstillet på det, kan et netværk være rigtig givende for dig. Og så kan jeg love dig, at din hjælp nok skal blive gengældt.