Helene

Helene

Tjeklisten til den gode annonce

Annoncer er en gammel kending indenfor markedsføring. Her taler jeg om fysiske annoncer i aviser eller magasiner. De kan stadig skabe værdi for en virksomhed, selvom der efterhånden findes mange digitale alternativer.

Den trykte annonce kan være rigtig god i nogle situationer men ikke i alle. En avisannonce kan være god til at brande din virksomhed og være ’top of mind’ hos kunderne (læs: i kundernes bevidsthed). Den kan også være god til at skabe opmærksomhed omkring en begivenhed eller et knaldtilbud. Men når vi taler om annoncer, er det vigtigt altid at holde sig for øje, hvem ens målgruppe er. Læser de den lokale avis? Eller kunne der være andre kanaler, hvor dit budskab kunne skabe mere værdi for dig?

For at din annonce skal skabe værdi for dig, og ikke mindst for den målgruppe du taler til, er det vigtigt, at den fungerer rent visuelt – hvad ser folk, når de ser din annonce? Det vil jeg gerne hjælpe dig med at blive god til, så her får du en tjekliste over, hvad du skal være opmærksom på, når du laver din annonce, samt info om hvad du skal være opmærksom på i forhold til annoncestørrelser.

 

Branding / Top of mind

Den røde tråd i din markedsføring (F.eks. logo, farver, skrifttyper samt virksomhedens værdier og udtryk) skal gå igen i alt dit materiale – også i dine annoncer. Dermed bliver din virksomhed genkendelig overfor læseren, som måske hver uge ser din annonce i avisen, og måske har været inde på din hjemmeside eller måske tidligere har fået dit visitkort. Med genkendeligheden følger kontinuerligheden og dermed troværdigheden i din målgruppes øjne.

 

Blikfang

Det er selvfølgelig målet, at netop DIN annonce fanger læserens opmærksomhed. Også selvom den er placeret blandt andre annoncer på samme side i avisen. Blikfang kan skabes på mange måder, men oftest oplever jeg, at de annoncer, der fanger min opmærksomhed, er dem, hvor der er taget tydelig stilling til alle elementer i annoncen. Så læg din koncentration i at skabe den gode annonce f.eks. ved at tænke over:

Hvad gør andre?

Tag f.eks. et kig i avisen og se, hvad andre gør – gerne andre med samme målgruppe som din. Er der metoder, du kan lade dig inspirere af, eller noget du bare godt kan lide. Hvad fænger din opmærksomhed? Tag stilling til, hvordan din virksomhed og branding kan skille sig ud fra mængden.

Overskuelighed

Sørg for at din annonce er overskuelig for læseren, og dine egne budskaber ikke kæmper om opmærksomheden. Jeg vil næsten vædde med, at de annoncer, du selv udvælger, som dem, der inspirer/fænger dig mest eller er pænest, ikke er dem, der har udnyttet hver en millimeter i annoncepladsen. Som man siger i den grafiske verden – så er det alt den plads, du ikke udnytter, som skaber designet = Less is more. Det fører mig videre til næste punkt…

Udvælgelse

Det er vigtigt, at du udvælger de budskaber, du vil have med i din annonce med omhu. Afhængig af størrelsen på annoncen, vil jeg sige, at du MAX kan have tre forskellige budskaber med i én annonce. Er det en rubrikannonce, vil jeg anbefale ét budskab. Det kunne f.eks. være en ren branding-annonce, som nævnt tidligere. Bevæger vi os op i kvarte og halve annoncer, så er min anbefaling max to budskaber. Og endelig, hvis der er tale om en helside, kan man godt snige sig op på tre budskaber. Men hold altid punktet om overskuelighed for øje.

Hierarki

Det visuelle hierarki i en annonce kan have betydning for, hvad folk ser først eller lægger mest mærke til ved din annonce. For at skabe visuelt hierarki i din annonce skal du se på dine udvalgte to eller tre budskaber og lave en rangorden fra 1 til 3. Hierarkiet kan skabes på flere måder. Bl.a. ved at bruge forskellige skriftstørrelser, ved at gøre noget af teksten fed eller bruge en anden farve. Alt i alt handler det om at skabe balance i din annonce.

Billeder

Man siger ’billeder siger mere end 1000 ord’ – og det udsagn holder efter min mening J Billeder kan være et fantastisk virkemiddel i din annonce og kan skabe blikfang. Men det er vigtigt, at det ikke bare bliver brugt som fyld. Vælger du at bruge billeder, skal du overveje, hvad du vil sige med billederne – og så skader det heller ikke noget, at billederne er af professionel kvalitet. Mange vælger at bruge det der kaldes stockphotos – købte billeder. Det kan sagtens anvendes, hvis man ikke selv har nogle billeder, man synes kan bruges. Ulempen ved at bruge stockphotos kan være, at de let kommer til at se kunstige eller opstillede ud, men der findes et hav af stockphotos, så det er bare med at udvælge det rigtige. Hvis der skal være mennesker på billedet, så vælg gerne et, hvor personerne kunne ligne danskere – det er mest troværdigt. Så tag dig tid, når du skal købe et billede, som skal sige noget om din virksomhed.

Her er et par links til steder, hvor du kan købe eller finde gratis billeder:
http://www.123rf.com/
http://www.shutterstock.com/da/
https://pixabay.com/ – Gratis

www.jumpstory.dk – Gratis i én måned, herefter er prisen kun 119 kr./mdr. for ubegrænset antal downloads.

Her er nogle eksempler på annoncer, som følger rettesnoren om budskaber, branding og blikfang. CityOptik (øverst), Lene Gaardsdal og No. 14 Vinbar. Erhverv Væksthimmerland derimod kunne have gjort mere ud af udvælgelsen af budskaber og overskuelighed.

Eksempel fra No 14 Vinbar
Eksempel på Lene Gaardsdal
Eksempel fra Erhverv Væksthimmerland

Læsemønster

Vi mennesker læser typisk ud fra det, man kalder Z-mønsteret. Udtrykket er baseret på teorien om, at folk læser tekster, scanner billeder eller annoncer fra venstre mod højre. Det vil sige, at folk starter med at læse fra øverste venstre hjørne, hvor blikket fortsætter hen til øverste højre hjørne, og derefter ned til nederste venstre hjørne, hvorefter de slutter ved nederste højre hjørne.

Det kan være en god hjælp at tage udgangspunkt i Z-modellen, når du laver din annonce. F.eks. når du skal placere de vigtigste informationer eller billeder i annoncen, kan de anbringes på Z’ets linjer. De to vigtigste punkter er øverste venstre hjørne, hvor du fanger læserens opmærksomhed, og i nederste højre hjørne hvor du opfordrer til at læseren skal tage aktion – f.eks. ved at placere dit logo og dine kontaktoplysninger. På den måde ved du, at læseren får det vigtigste med og ser dit logo, og ved hvordan de kommer videre derfra.

Hvis du vil vide mere om Z-mønsteret, så vil jeg anbefale dig at læse mere i dette blogindlæg: http://smallbusiness.chron.com/zpattern-advertising-23892.html

Der er mange elementer, som skal passe sammen, hvis en annonce skal være god – og hvis du vil opnå de mål, du ønsker med den. Alt er jo relativt, og disse tips er en rettesnor til, hvordan du kan gøre. Men du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du gerne vil have hjælp til din annonce.

 

Indrykning af annoncer i aviser

Uanset om du laver annoncer til et blad eller en avis, er det vigtigt, at du giver din grafiker de rigtige og vigtige informationer, heriblandt: Navnet på det trykte medie, hvor annoncen fremtræder, format på annoncen i mm, papiret den skal trykkes på (blankt eller mat), og hvornår deadlinen er.

Der findes mange forskellige annoncemål afhængig af det specifikke trykte medier. Derfor er det umuligt for os som grafikere at give jer de konkrete mål til netop det magasin, du ønsker at deltage i. Vi kan derimod hjælpe, når det kommer til avisartikler. For de fleste aviser kører med de samme mål, regnet ud fra spalter. De mål er, som følger:

Spalter i avisen

1 spalte – 41 mm
2 spalte – 86 mm
3 spalte – 131 mm
4 spalte – 176 mm
5 spalte – 221 mm
6 spalte – 266 mm

Kvarte sider

Lodret:
131 mm bred x 180 mm høj

Vandret:
176 mm bred x 135 mm høj

½ side

Lodret:
131 mm bred x 365 mm høj

Vandret:
266 mm bred x 180 mm høj

Hel side

266 mm bred x 365 mm høj

Del på linkedin
Del på facebook
Del på twitter

Du kunne også være interesseret i...

Årets pantone-farver 2021

Ikke bare én, men hele to farver for 2021: 17-5104 Ultimate Gray 13-0647 Illuminating Og med det hårde, uforudsigelige 2020 – som indtil videre desværre