Helene

Helene

Vælg dit sociale medie med omhu, for at få succes med det

Det er en god idé at bruge sociale medier som en del af din markedsføring, men det er ikke ligegyldigt, hvilket medie du vælger.

Når snakken falder på markedsføring, så drejer samtalen sig ofte også mod sociale medier. Sociale medier er en bred betegnelse, som mange medier falder ind under. Jeg nævner lige i flæng: Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, Pinterest og Snapchat. Alle medierne er forskellige, og de henvender sig til forskellige målgrupper.

Det lyder måske som en god idé at være tilstede på alle de sociale medier, fordi så får du fat i så mange forskellige mennesker som muligt, men det er faktisk en meget dårlig idé. Inden for kommunikationsverden er der en sætning, som lyder: ”Hvis du forsøger at ramme alle, så rammer du ingen”. Det gælder også for sociale medier. Det nytter ikke noget, at du er på alle de sociale medier, hvis det ikke giver mening for din virksomhed. Det er der flere grunde til:

1: Tid er en kostbar ressource

Der er kun 24 timer i døgnet. Man undervurderer tit, hvor meget tid og energi det kræver at sørge for indhold til sociale medier – i hvert fald hvis du gerne vil gøre det ordentligt. Det kan tage lang tid, og jo flere medier du skal opdatere, jo mere tidskrævende er det selvfølgelig. Derfor skal du (inden du opretter en konto på de forskellige medier) tænke over, hvor meget tid det kræver, og hvor meget tid du kan afsætte. Hvis du ikke har tiden til mere end et medie, så hold dig til det ene medie.

2: Målrettet og skarp branding

Din identitet skal være skarp. Hvis du breder dig over for mange sociale medier, og du prøver at tilpasse dig dem alle, så kan det være svært for dine kunder at blive helt skarp på, hvem du er, og hvad du laver. Hvis du tager et medie som Instagram, hvor det visuelle er i fokus, så giver det måske ikke så meget mening, at du opretter en konto, hvis din virksomhed ikke har noget visuelt at dele. Derfor skal du tænke nøje over, hvilket medie der giver mening for dig og din virksomhed. Husk at vælge et socialt medie, som passer til dig, og som du får passet.

Medierne vi har valgt og hvorfor

Det mest populære sociale medie er Facebook, og det er også det medie, som Facon bruger de fleste kræfter på. Det gør vi, fordi mange af vores kunder også er på Facebook, og vi synes, det er en god platform til at dele opslag, som henviser til vores blog, hjemmeside eller en kundes statusopdatering. Samtidig bruger vi det også, når vi vil fortælle andre om, hvad vi laver, og hvad der sker på kontoret. For os giver det ret god mening at være på Facebook, fordi vi kan dele meget af vores arbejde. Dette gør sig ikke gældende for alle virksomheder. Hvis din målgruppe ikke er på Facebook, så skal du nok gå i en anden retning. Der kan LinkedIn være en løsning.

LinkedIn er en form for professionel udgave af Facebook. Det er en god platform til at holde styr på dine forbindelser eller til at finde medarbejdere eller samarbejdspartnere med specifikke kompetencer. Der bliver også tit delt relevante artikler eller lignende, så du kan få meget interessant viden gennem LinkedIn baseret på dine forbindelser. Vi bruger hovedsagelig LinkedIn til at dele vores blogindlæg, og til at fortælle om nogle af de opgaver vi har løst.

Fælles for både Facebook og LinkedIn er, at hvis du kun er interesseret i at sælge, og du kun deler informationer om dine produkter, så er de to medier ikke noget for dig. Som forbrugere er vi ved at være trætte af salgssnak, og i stedet vil vi gerne have noget, som giver os en form for værdi. Derfor skal du være parat til at dele ud af din viden, ellers får du nok ikke den store succes på de medier.

Det var bare en kort gennemgang af de sociale medier, vi har valgt og hvorfor. Det er slet ikke sikkert, at de medier er relevante for din virksomhed, men forhåbentlig har det sat nogle tanker i gang hos dig om, hvordan sociale medier kan bruges som en del af markedsføringen af din virksomhed.

Del på linkedin
Del på facebook
Del på twitter

Du kunne også være interesseret i...

Årets pantone-farver 2021

Ikke bare én, men hele to farver for 2021: 17-5104 Ultimate Gray 13-0647 Illuminating Og med det hårde, uforudsigelige 2020 – som indtil videre desværre