fbpx
Facon logo hvid
Helene

Helene

Sådan sikrer du optimal markedsføring til din virksomhed

Jeg oplever mange virksomheder, som godt kunne trænge til at få mere styr på deres markedsføring. De forsøger at få deres brand så langt ud som muligt ved at bruge mange forskellige platforme, og det ender tit med, at de får markedsført sig selv i både øst og vest. Bagefter henvender de sig frustreret til mig, fordi de ikke kan forstå, at det ikke giver dem flere kunder, når de endda ofte har brugt mange penge på det. Så tager vi en snak om, hvad de gerne vil opnå med deres markedsføring, og hvordan vi når derhen.

Det er typisk nogle af de samme ting, jeg gennemgår med kunderne, for der er et bestemt grundlag, som skal være på plads, inden du bygger din markedsføring op. Her gennemgår jeg de overvejelser, jeg rådgiver mine kunder om at gøre sig, når de skal markedsføre deres virksomhed.

  1. Kunderne. Den allerførste og vigtigste overvejelse, du skal gøre dig, er, hvem er dine kunder? Er det fru Jensen med fire børn og en travl hverdag, eller hr. Pedersen som hele tiden er på farten? Du skal målrette din markedsføring efter, hvem dine kunder er. Hvis du ikke ved det, så er der stor sandsynlighed for, at du skyder helt forbi målet med din markedsføring.

  2. Informationssøgning. Når du har defineret din målgruppe, skal du tænke over, hvor de søger informationer? Søger de på nettet, eller spørger de deres moster? De fleste mennesker søger informationer på nettet, så der skal du finde frem til, hvilke sider på nettet din målgruppe bruger, eller hvilke ord, de bruger, når de søger på nettet. På den måde øger du sandsynligheden for, at dine kunder kan finde dig, hvis du har en hjemmeside.

  3. Vennerne. Udover at søge på nettet bruger de fleste mennesker også hvem-vil-være-millonær-tricket og ringer til en ven, hvis de søger viden om noget bestemt. Hvem er så den ven? En direktør spørger for eksempel ofte sin tekniske chef om hjælp, hvis det drejer sig om en ny løsning til deres produktion af varer. Så kan det også være en fordel, hvis du tænker den målgruppe ind i din markedsføring, og du sørger for, at de også kender til din virksomhed, eller de nemt kan finde den.

  4. Medier og kanaler. Du bør også overveje, hvilke medier og kanaler du benytter. Igen skal du tænke på din målgruppe, og hvilke medier og kanaler de bruger. Hvis din kunde ikke er typen, som læser aviser, så skal du nok ikke bruge penge på annoncer i lokalavisen. Du behøver dog ikke lave markedsføring, som udelukkende er henvendt til dine kunder. Hvis du har en mindre virksomhed, som har nogle år på bagen, kan det være, at du gerne vil øge kendskabsgraden til din virksomhed. Der kan det være en god idé at bruge medier, som dine kunder ikke bruger så tit, men det i stedet rammer en bredere målgruppe.

 

Det er på ingen måde nemt at lave en effektiv markedsføringsstrategi, for der er mange elementer som spiller ind. Det varierer fra branche til branche, og om der er tale om B2B eller B2C, hvad der lige fungerer bedst. Du kan dog hjælpe dig selv en hel del, hvis du gør det klart for dig selv, hvem dine kunder er, og hvad du gerne vil opnå 🙂

Du kunne også være interesseret i...

NY HJEMMESIDE?

  • Tilbuddene er mange
  • Det med småt kan være rigtig småt
  • Og så er der det med kemi og mavefornemmelse

 

Få tjeklisten, så du vælger den rigtige leverandør til din hjemmeside.