Sådan får du dine kunders klikkelyst til at stige

Du vil gerne styre brugernes rejse, lede dem hen til det, du ønsker, de skal se og gøre. Derfor skal du lave Call-to-actions – CTA. Når du opfordrer dine brugere til præcis handling, gør du det nemmere for dem at gøre den. Simpelthen.

Det næste spørgsmål er: Hvordan? Her gør de små valg en forskel. Vi giver dig tre elementer, som særligt påvirker kundernes klikkelyst.

1. Farver

Farven, du skal bruge, er: … trommehvirvel… Nej, så nemt er det ikke.

Nogen sværger til grøn som DEN rigtige farve, men typisk er tests kun udført i en sammenligning med rød – hvilket jo er en ret begrænsende test. Især fordi rød ofte signalerer fare og alarm – og derfor kan være en fordel at undgå. Og hvis din brandfarve er grøn, nytter grønne knapper slet ikke noget.

Når det kommer til knapfarver, er formålet at skabe kontrast. Knapfarven skal træde ud fra resten af din side eller nyhedsbrevet, så den bliver lagt mærke til i dit design. Derfor kan du vælge og teste alverdens farver, så længe de skiller sig ud i forhold til dit gængse design.

2. Små ordvalg

Opfordringer som bestil nu, læs mere, tilmeld dig nu. Vi ser dem hele tiden. De kalder måske nok på handling fra modtagers side, men de fokuserer på den tydelige, aktive handling, som modtager skal bruge energi på at gøre.

I stedet skal du vælge ord, som viser modtager, at de får værdi af at klikke. Få, start, kom med, deltag etc. De viser, hvad du giver – din handling, og hvad modtager får. Det indikerer både værdi, og at det er pærelet.

3. Placering

Først og fremmest: tænk i whitespace. Med god plads udenom dit call-to-action, skiller det sig mere ud og tilkalder sig mere opmærksomhed. Akkurat som med farvevalg giver det kontrast.

Placering handler også om, hvor dine brugere kigger. Og hvor er så det? På hjemmesider er det typisk i din header, øverst i din sidebar i højre side og generelt højt oppe på din side. For at vide det mere præcist for din hjemmeside, er det oplagt at bruge HotJar. Med det værktøj kan du se, hvor brugerne på din hjemmeside kigger og klikker. Super smart!

Få en introduktion til HotJar her.

I dit nyhedsbrev gælder det på samme måde, at det er det øverste, der bliver læst mest engageret, så en placering helt i bunden af din mail, har dårlige odds for at konvertere.

Det sidste gode placeringstip er at have dit call-to-action med flere gange på forskellige måder – både knapper og links integreret i teksten. Det giver din læser flere indgangsvinkler til det indhold, du gerne vil have dem til at se, og dermed større chance for, at de klikker. Bonus!