Medieudviklingen 2019 er landet. Skulle du ikke kende den, er det DR’s årlige rapport, som udstiller danskernes medie og skærmvaner – og giver os marketingfolk en god fornemmelse af, hvordan landet ligger. Igen i år er den proppet med god info og spændende tal – du kan selv dykke ned i den her. For jeg vil nøjes med at fremhæve én pointe:
Du er med i en hård kamp!
”Danskerne bruger dagligt over 7 timer på medier. Selv hvis man tager højde for, at en del af brugen er overlappende – fx at man tjekker sin Facebook-profil, mens man ser Den store bagedyst – er der stadig tale om et meget højt forbrug. Faktisk er tidsforbruget så højt, at det er svært at forestille sig nogen nævneværdig stigning i forbruget, så længe der også skal være tid til at arbejde og sove. Der er altså fortsat tale om et nulsumspil, hvor de forskellige medier kæmper om de samme minutter.” [min markering].
7 timer. På den ene side lang tid og endda med mange mulige indgange til danskerne – ikke kun de unge, men på tværs af alle aldre. På den anden side har alle os, der kæmper om tiden, oddsene imod os med det enorme antal medier og platforme samt den enorme mængde af indhold, der er herude.
Men det er særligt op af bakke for enmandshæren og de små kampvogne. For de store flåder er også med i kampen, og med mange ressourcer og kæmpe bemanding har de det trods alt lettere.
Så what to do?? Hvordan skal du få fingre i danskernes skærmminutter?
Det kræver en gennemtænkt strategi, som bliver godt udført. For selvfølgelig dur den gode strategi ikke, hvis du går andre veje eller eksekverer… mindre godt. Du skal direkte tilbage til Mester Sun Tzus fem vigtige grundsten i den ældste strategibog – Kunsten at føre krig:
”Metoden får mænd til at tænke som deres ledere, leve og dø med dem og aldrig vakle.
Himlen er yin og yang, nat og dag, kulde og varme, årstidernes cyklus.
Jorden er højde og dybde, afstand og nærhed, hvilke og fare, åbent og indesluttet land, liv og død.
Befalinger er visdom, integritet, medfølelse, mod, strenghed.
Disciplin er organisation, kommandoveje, hånd om udgifter."
Den, som bedst forstår og eksekverer på de spørgsmål, vinder.
Har du brug for hjælp til strategien eller udførslen? Vi har erfaring med at vinde kampen – i mange forskellige brancher og til mange forskellige målgrupper. Giv os et kald, vi hjælper dig gerne med at finde din facon og vejen til skærmen.