Du har skabt et super fedt produkt, som du er parat til at vise verden – men hvem er din målgruppe, og hvordan når du ud til dem? Det er et spørgsmål, som enhver virksomhed stiller sig selv, mindst én gang.

Vi kan dele målgrupper op i mindst 2 grupper:

  • Et snævert segment – f.eks. unge imellem 16-19, som interesserer sig for et sommerjob
  • Et bredt segment – f.eks. en virksomhed der skal ud og ramme hele Danmarks befolkning

Det er derfor vigtigt, at du tidligt i forløbet udvælger og definerer din målgruppe. Det kan du ved hjælpe af forskellige markedsanalyser og ved at sætte dig selv i dine kunders sted.

Det vigtigste er at ramme dine kunder der, hvor de føler, at de er på hjemmebane og er trygge.

Segmentering og design

Som nævnt findes der forskellige markedsanalyser, som du kan kaste dig ud i. Her er f.eks. Minervamodellen, som vi har nævnt i et af vores tidligere blogindlæg.

Det er bl.a. med denne segmentering i baghovedet, at jeg kan skabe et design, som passer til mine kunder, og som rammer deres målgruppe. For at komme med nogle eksempler: Hvis min kundes målgruppe er privatpersoner, så skal designet have et mere blødt og farverigt udtryk, end hvis vi de skulle ud og ramme B2B.

Det er dog især, når vi kommer til indholdet af materialet, at det er vigtigt at have kendskab til sin målgruppe. Som mulig kunde vil man gerne have information, som er gældende for det, man søger: Så hvis du er en tømrer, som fokuserer på private, så ha’ fokus på de kompetencer, du tilbyder indenfor husrenovering, referencer af lignende projekter og garanti-stempler, som kan berolige dem, som skulle være i tvivl.

Hvordan fanger du folks opmærksomhed?

Så er det store spørgsmål: Hvordan får jeg folks opmærksomhed?

Det er her vigtigt, at du sætter sig ind i dine kunders sted og tænker over, hvordan du som virksomhed gerne vil fremstille dig selv. I Danmark har vi rig mulighed for at udstille vores virksomheder på alverdens forskellige fronter og medier.

En af disse fronter kunne være den elektroniske: Seneste statistikker viser, at 80% af danskerne har en bruger på Facebook, så i alt omkring ca. 3,7 mio. danskere i alle aldre og køn er på sitet, hvor annoncer for forskellige produkter møder dem hver dag.  Der skal dog gøres opmærksom på, at Facebook er et site under konstant udvikling, og det gør sig også gældende med mulighederne for annoncering der igennem.

Annoncer, omtale på diverse blogs, firma facebookprofiler – mulighederne er mange indenfor den elektroniske verden, og det er næsten kun fantasien som sætter grænser – uanset om du ønsker at ramme det snævre eller brede segment.

En anden metode – opsøg dine kunder personligt: Hvis ikke dine kunder kommer til dig, må du komme til dem. Det er vigtigt at printe dit firma ind i hukommelsen på dine kommende kunder, så det er dig, de kontakter, når behovet skulle opstå.

Så overvej en ekstra gang, om du ikke skulle gøre en ekstra indsats, når du er på jagt efter nye kunder, og ønsker at gøre brug af det snævre segment. Hvis du skal ramme B2B er det en god idé f.eks. at møde personligt op med dit materiale, på den måde kan du være heldig at skabe en relation med virksomheden og dens ansatte.

Hvis du ønsker at ramme de private, er det en god idé at træde mere forsigtigt, da mange ønsker en vis anonymitet i deres fritid – her kunne det være en god idé at benytte en mere indirekte metode for at brede dit budskab ud, så som placering af materiale på biler eller boligmesser. Som håndværker kan du f.eks., hvis du arbejder på et projekt på en villavej, smide dit trykte materiale i de andre postkasser på vejen.

Hvordan skal du så gøre det?

I en verden med så mange valgmuligheder er det bare at kaste sig ud i det! Hør hvad der har fanget dine nuværende kunders opmærksomhed, og prøv dig frem.

Hvis du føler, at det er for stor en mundfuld, vil vi anbefale dig at tage et bureau til hjælp.

Vi har hjulpet rigtig mange virksomheder fra vidt forskellige brancher med deres markedsføring og har derfor meget erfaring at trække på. Vi sætter os i vores kunders sted og møder dem i øjenhøjde. Vi vil derfor altid høre, hvilke tiltag du hidtil har gjort og supplere med viden fra vores erfaringer. Vi er ydmyg overfor, at det er DIG, der kender din virkelighed bedst, vi skal sørge for at binde din viden sammen med vores, så at du når nye højder med din markedsføring.

Hos Facon går vi ind for den personlige relation, vi er derfor ikke bange for at komme til vores kunder og møde dem i person. Vi sørger altid for, at vores kunder har den bedst mulige oplevelse, da vi ved at ord spredes hurtigt, og vi ved, at en god anbefaling er guld værd.