fbpx
Facon logo hvid
Tone of voice
Benna

Benna

Vores tekstforfatter, uddannet i Retorik og virksomhedskommunikation. Hun skriver målrettede tekster, som engagerer, skaber synlighed og sælger.

Husk at bruge din tone-of-voice

Når du skal skrive en tekst, skal du lyde som afsender. Og når du sidder i en virksomhed, er det selvfølgelig ikke dig som person, men virksomheden der er afsender.

Hvis du er heldig, har I en guide til corporate language liggende, og så er den dit udgangspunkt til at lave en brainstorm. Men tilbage til den om lidt. For har du ikke en guideline, må du først identificere jeres tone-of-voice. Når du selv sidder midt i den, er det bare ikke altid så ligetil. For at finde den, må du lytte til tonen på din arbejdsplads og kigge på jeres hjemmeside, sociale medier osv. Hvordan kommunikerer I egentligt? Prøv så at definere sproget:

  • Er det formelt eller uformelt?
  • Er det med et glimt i øjet?
  • Er det standard, eller har det kant?
  • Osv. Osv.

 

Når alt det er noteret, har du din egen guideline.

Og så til hvordan du bruger den. Jeg vil anbefale en brainstorm: Vælg nogle af de vigtigste ord og informationer, du skal skrive om, og tænk i alternative vendinger. Hvilke ord passer bedst ind i sproget hos jer og til målgruppen? Skriver du f.eks. om at skrive, er det så bedre at bruge formulerer, noterer, taster, skribler, digter, forfatter, dokumenterer…?

Sådan gør du med dine nøgleord og budskaber. Forhåbentligt kan det give dig inspiration, ikke bare til ord, men også sætninger og formuleringer.

God skrivelyst!

Du kunne også være interesseret i...

NY HJEMMESIDE?

  • Tilbuddene er mange
  • Det med småt kan være rigtig småt
  • Og så er der det med kemi og mavefornemmelse

 

Få tjeklisten, så du vælger den rigtige leverandør til din hjemmeside.