Helene

Helene

Har du fundet den røde tråd?

Den røde tråd – mange snakker om den, og endnu flere leder efter den. Hvad er den røde tråd, og hvordan finder du den? Den røde tråd beskæftiger vi os meget med hos MiniMarketing, og vi går ofte på jagt efter at finde den til vores kunder. Den røde tråd er nemlig ret vigtig, når det handler om markedsføring. Det er den, som sikrer, at dine kunder får et samlet helhedsindtryk, når de bevæger sig rundt på dine forskellige kanaler som for eksempel dit visitkort, din hjemmeside og dit trykte salgsmateriale.

Hvis der er uoverensstemmelse mellem dine kommunikationskanaler, som for eksempel hvis din hjemmeside er bygget op med nogle stærke farver, og din folder har en klassisk hvid baggrund med sort skrift, så er der noget, som ikke hænger helt sammen. Det skaber forvirring hos din modtager, for hvem er du egentlig, og hvad repræsenterer du?

Derfor skal du finde frem til din røde tråd. Både for din egen skyld men også for dine kunders. Det er en ganske fin øvelse, at du gør dig nogle tanker omkring, hvem du er, hvad du står for, og hvor-dan det visuelt kan komme til udtryk. Hvis du selv er lidt usikker på det, så er der ingen af dine kunder, der ved det, og så køber de nok ikke noget af dig. Til gengæld appellerer du i større grad til dine potentielle kunder, hvis din visuelle identitet er gennemtænkt og gennemgående.

Det kan måske virke lidt uoverskueligt at lave en visuel identitet og en rød tråd, som kører igennem dine forskellige salgskanaler. Det afhænger også af, hvor stor en virksomhed du har, og hvilke mål du har, hvor meget energi du skal lægge i det. Det vigtigste er bare, at du ikke udsender forskellige signaler.

Er det for abstrakt, får du her et eksempel

Hvis du synes, det er svært at finde frem til din røde tråd, så hjælper Facon dig gerne.

En af de kunder, som vi har lavet en rød tråd til, er Sundsnack. De sælger og leverer sunde snacks til virksomheder i form af frugt og poser med tørrede frugter og bær. Da vi skulle finde deres røde tråd, snakkede vi om, hvem de er, og hvad de gerne vil signalere. Ud fra deres beskrivelse lavede vi en visuel identitet, som går igen i alt deres materiale på både tryk og web. Resultatet er blevet frisk og indbydende, og den inviterer kunderne til at sætte tænderne i deres frugt. Vi sammensatte den friske frugt med et rustikt udtryk i form af træ, som skulle bringe den nordiske, organiske og autentiske følelse ind i designet. Disse elementer er brugt på alle platforme og skaber en rød tråd gennem hele identiteten.

På den måde sender de et tydeligt signal til deres kunder om, hvem de er, og hvad de står for. Derudover fremstår de også mere troværdige og professionelle, og sådan vil de fleste virksomheder nok gerne opfattes. Så det er en god idé, at du har styr på din visuelle identitet.
 
Den røde tråd er ikke nem at finde, for der er mange elementer, som skal spille sammen og sørge for at det som en fælles enhed hænger sammen. Det er heller ikke kun visuelt, at den røde tråd skal køre igennem. Også i dine tekster og dit sprog skal der være en rød tråd. Der er mange elementer, som skal passe med hinanden. Hvis det virker lidt for uoverskueligt, står vi klar med en hjælpende hånd og forslag til, hvordan du kan gribe det an – fang mig på 40 63 22 13 eller
[email protected].
Del på linkedin
Del på facebook
Del på twitter

Du kunne også være interesseret i...

Årets pantone-farver 2021

Ikke bare én, men hele to farver for 2021: 17-5104 Ultimate Gray 13-0647 Illuminating Og med det hårde, uforudsigelige 2020 – som indtil videre desværre