fbpx
Facon logo hvid
Serena

Serena

Husk de her 6, hvis du vil have gode hjemmesidebilleder

Dine billeder skal være personlige, så de skaber tillid hos besøgende på din hjemmeside. Derfor er det oplagt at tage billederne på din arbejdsplads eller i dit miljø – om det er et kontor, ude hos forskellige kunder, på landevejen eller andet. Billederne skal være unikke for din virksomhed. Det gør dem relevante og nærværende.

Men fotografering til hjemmesider – og anden markedsføring for så vidt – stiller større krav end ved almindelig fotografering. Derfor er det vigtigt, at du enten vælger en fotograf, som er vant til den type fotografering, eller at du selv sætter dig grundigt ind i kravene inden.

Her er, hvad du særligt skal overveje:

Personlighed

Det væsentligste, for at dine billeder bliver personlige, er selvfølgelig, at du og/eller dine medarbejdere er på billederne. Og her skal kunderne møde dig akkurat, som de ville møde dig i virkeligheden. Ikke noget med at dresse ned eller op til anledningen, kunden skal se dig i dit sædvanlige arbejdstøj. Dog med den undtagelse, at det ikke skal være alt for mønstret eller stribet. Det ser nemt rodet ud på skærmen.

Naturlighed

Kameraet virker afskrækkende for nogen. Hvis det er dig, må du gøre, hvad du kan, for at være naturlig, og så er det fotografens opgave at hjælpe den gode, afslappede stemning på vej med sin facon. En god start er dybe vejrtrækninger og skuldrene ned.

Meget plads

Billeder på hjemmesider skal kunne skalere til mange forskellige skærmstørrelser. Derfor er der brug for meget plads udenom dit motiv – det sikrer, at hele motivet kan være på skærmen uanset størrelsen. Tænk også gerne over, hvor de konkrete billeder skal bruges – det kan gøre det nemmere for dig at vurdere, hvor i billedet motivet skal være – i midten eller i en af siderne, i baggrunden eller forgrunden.

 

Vinkler

Skæve vinkler kan være interessante rent æstetisk, men til hjemmesider og trykte materialer, kan det være svært at arbejde med de skæve linjer mod de lige streger, som webdesign og tryksager typisk er bygget op omkring. Derfor er billeder taget ligepå ofte en bedre løsning. Som regel vil det give mest mening med billeder i øjenhøjde, fremfor oppe eller nedefra. For næsten uanset hvilken business du er i, går du efter at møde kunderne netop der – i øjenhøjde.

Dybde

Mange vælger en flad, hvid, neutral baggrund. Skal du fritlægge motivet, er det selvfølgelig en god idé, det gør arbejdet nemmere. Men skal du bruge baggrunden, bliver en flad baggrund nemt kedelig at se på. Skab i stedet dybde med et meningsfuldt miljø i baggrunden, f.eks. ved at placere motivet midt i lokalet, så der er rum bagved. Motivet skal stå skarpt, mens baggrunden skal være pæn, lidt sløret og ikke-råbende.

Miljø-struktur

Tænk i at tage nogle gode baggrundsbilleder, du kan bruge f.eks. ved hovereffekter eller bag en række knapper. Det er mere personligt med motiver eller strukturer fra dit eget arbejdssted fremfor at finde stock photos eller bruge fladefarver. Det giver god variation og stemning på din side.

Her ser du Jesper. Han og Benna var ude for at fotografere for en af vores kunder til en ny hjemmeside. Den sag kan du se mere til her.

Pointen er selvfølgelig, at har du brug for en fotograf til at knipse dine markedsføringsbilleder eller en grafiker til at redigere, så kan du skrive til os – [email protected]. Så hjælper vi dig gerne.

Du kunne også være interesseret i...

NY HJEMMESIDE?

  • Tilbuddene er mange
  • Det med småt kan være rigtig småt
  • Og så er der det med kemi og mavefornemmelse

 

Få tjeklisten, så du vælger den rigtige leverandør til din hjemmeside.