fbpx
Benna

Benna

Vores tekstforfatter, uddannet i Retorik og virksomhedskommunikation. Hun skriver målrettede tekster, som engagerer, skaber synlighed og sælger.

Del 4: Skriv mails, der sælger – og få dem sendt afsted

Du er kommet til det fjerde og sidste blogindlæg i miniserien af indlæg om e-mailmarketing. Hvorfor sådan en serie?

Fordi man mener, at det kræver 7 påmindelser om dit brand, før vi er tilbøjelige til at købe – det er the marketing rule of 7. De 7 påmindelser skal opbygge tillid, skabe velvilje overfor din virksomhed og vise produkternes værd. Selvfølgelig tæller både mails, Facebook opslag, hvis de ser din butik osv., men med de tal er det svært at nøjes med en sporadisk mail, når du tilbyder en ny service, eller du vil ønske følgerne en god jul. Du bliver nødt til at planlægge frem i tiden. Hvad vil du gerne fortælle? Hvad vil du gerne forsøge at sælge? Hvordan kan du gøre det med en serie e-mails? Hvor på din hjemmeside vil du gerne have folk hen?

Miniserien startede med introduktionen, E-mailmarkedsføring vs. Nyhedsbreve, og del 2 handlede om din e-mailstrategi, og hvordan du opbygger din liste. Næste step var din landing page, og nu er vi nået til det sidste – at skrive dine mails og planlægge dem, så du får dem sendt afsted.

Hvad har du lovet dine læsere?

Hvis du har fulgt guiden her, har du i din tekst, som markedsfører freebien, også skrevet, hvad du kommer til at sende dem fremadrettet. Det skal du holde. Så er det inspiration, nyheder, tilbud, markedsføring, hardcore viden, opdateringer…?

Når du planlægger dine nyhedsbreve, skal du først og fremmest forholde dig til, at det holder stik – og ellers må du få teksten lavet om ved din nuværende eller næste freebie. I forhold til planlægningen er der også spørgsmålene om hvornår og hvor ofte. Hvor ofte er en blanding mellem mavefornemmelse og ikke at blive glemt. Når du sender ud ofte, er du top-of-mind, men jo mere du sender, desto større er risikoen for frameldelser. Men er der ingen, der melder sig fra, så sender du for få mails… Og så skal du selvfølgelig også have relevant indhold at sende, så du ikke sender en sludder for en sladder. Det stod også i del 1 – relevant indhold, som læserne kan bruge til noget. Den del kan du heldigvis øve dig i at brainstorme på.

Den klassiske opbygningsfejl

Du får formentligt en række af nyhedsbreve, hvor du har set det:

En laaang liste af små teasere.

Det er alt sammen forskellige links med nyheder, artikler, indlæg mv. – alt sammen ind til deres egen hjemmeside og om forskellige emner som stikker i mange retninger. Som afsender er det fristende at læsse af med alt det, man kan komme i tanke om – et slags opsamlingsnyhedsbrev. Nu er man jo i gang.

Det er bare vigtigt at huske, hvordan vi alle typisk læser mails fra virksomheder. Måske åbner vi dem – hvis de har en god emnelinje. Derefter skimmer vi dem, evt. læser dem eller afsnit af dem, hvis det virker relevant nok.

Ud fra din erfaring med at modtage mails, hvad vurderer du, sandsynligheden er for, at de åbner alle dine links? Måske bare to eller en? Ikke frygteligt stor er min erfaring.

Chancen er størst, hvis vi i stedet sender en mail – selvfølgelig med en god emnelinje – som indeholder én pointe. Der må gerne være en del tekst, men når vi holder os til ét emne og også gerne én call to action igennem hele nyhedsbrevet, og forsøger at få dem til at klikke sig videre på flere forskellige måder, både sprogligt og visuelt, så bliver succesraten større.

Det gør det også nemmere at finde på indhold til dine mails – for du behøver ikke sende meterlange mails – send i stedet ét om ugen, og spred indholdet ud, så der er ét call to action pr. e-mail. Så kan du bedre uddybe emnet og gøre mailen mere interessant med den rigtige vinkel, den rigtige anekdote eller fakta koblet på eller en konkret anbefaling.

Det øger chancen for, at læserne klikker.

Den klassiske indholdsfejl

”Vi har en ansat en ny medarbejder…”

”Vi har fået et nyt produkt…”

”Vi står overfor en spændende udfordring…”

”Vi har været afsted på kursus…”

 

Du kan godt se det, ikke? Når der er fokus på afsenderen, virker det bare ikke så relevant for modtager, når man skimmer henover det. Alle de fire sætninger kunne være relevante emner – hvis de var vinklet rigtigt:

”Nu kan du få endnu bedre tryksager, for vi har ansat…”

”Den spritnye iPhone er klar til at lande i din lomme…”

”Hvad gør du, når …?”

”Du skal [indsæt selv]. Det var den vigtigste læresætning, vi tog med os fra vores kursus i…”

 

Med modtagerfokus skriver du dig lige ind i læserens mig-monster, som gerne vil have, at det handler om mig, mig, MIG!

De to vigtigste: at åbne og at skimme

Jeg har nævnt dem kort allerede. At få folk til at åbne mailen er det svære step 1. Du skal være relevant, konkret og kort. Du skal enten vække deres nysgerrighed nok eller vise dem den værdi, de får ud af at åbne. Hvordan du skal gøre det, er en svær kunst, som også til dels vil variere fra målgruppe til målgruppe.

  • Du kan med fordel begynde at lægge mærke til, hvilke mails du selv åbner – hvad er emnelinjen, hvorfor får den dig til at klikke?
  • Derudover kan du se på historikken i dit mailprogram – hvad har de bedste åbningsrater, og er der en sammenhæng?
  • Der findes også en række formler, du kan tage udgangspunkt – de minder til forveksling om den måde, du skal navngive din freebie på. Den kan du finde tilbage i del 2 af serien her.

 

Når først de har klikket sig ind, vil de formentligt skimme dit nyhedsbrev – og det bliver du nødt til at tage højde for. Gode overskrifter, luft mellem afsnittene og nogle linjer som står for sig selv indimellem er afgørende. Billeder eller grafik til at bryde op er også godt som blikfang, og bruger du ikoner eller lignende hjælper det også på forståelsen.

Kan du ramme plet med emnelinjen, og kan læserne fange værdien, og hvad de skal gøre, når de skimmer dit nyhedsbrev – så har du styr på meget.

E-mails, der sparker røv

Nu har du fået alle de fire indlæg i mini-serien – og derfor er det tid til at få opsummeret, hvad der skal, for at du kan sælge med dine mails:

  • Plan for, hvem du vil sende hvad til på sigt
  • Need to have freebie, som rammer den målgruppe
  • Én lokkende call to action for at hive dem ind
  • Markedsføring af din call to action
  • Velopbygget landing page (til din freebie eller til det, du senere gerne vil sælge til dine læsere)
  • Mails med fokus på løsningen på kundens problem – og kun ét budskab/én call to action

 

Det var kort sagt det – uddybningen er i de enkelte indlæg – find dem her:

 

Sæt i gang! For du vil vel gerne sælge med dine mails – især hvis du alligevel sender dem ud?

Det bliver godt 🙂

Del på linkedin
Del på facebook
Del på twitter

Du kunne også være interesseret i...

NY HJEMMESIDE?

  • Tilbuddene er mange
  • Det med småt kan være rigtig småt
  • Og så er der det med kemi og mavefornemmelse

 

Få tjeklisten, så du vælger den rigtige leverandør til din hjemmeside.