fbpx
Benna

Benna

Vores tekstforfatter, uddannet i Retorik og virksomhedskommunikation. Hun skriver målrettede tekster, som engagerer, skaber synlighed og sælger.

Del 2: Din e-mail-strategi, og hvordan du opbygger din mail-liste

Du er kommet til 2. blogindlæg i miniserien af indlæg om e-mailmarketing. Hvorfor sådan en serie?

Fordi man mener, at det kræver 7 påmindelser om dit brand, før vi er tilbøjelige til at købe – det er the marketing rule of 7. De 7 påmindelser skal opbygge tillid, skabe velvilje overfor din virksomhed og vise produkternes værd. Selvfølgelig tæller både mails, Facebook opslag, hvis de ser din butik osv., men med de tal er det svært at nøjes med en sporadisk mail, når du tilbyder en ny service, eller du vil ønske følgerne en god jul. Du bliver nødt til at planlægge frem i tiden. Hvad vil du gerne fortælle? Hvad vil du gerne forsøge at sælge? Hvordan kan du gøre det med en serie e-mails? Hvor på din hjemmeside vil du gerne have folk hen?

Mini-serien startede med introduktionen, E-mailmarkedsføring vs. Nyhedsbreve. Hvis du gerne vil have det kronologisk, kan du finde den her. Ellers kan du gå direkte på det næste indlæg her. Nu skal det handle om din strategi og indsamlingen af e-mails.

Find på en tiltrækkende freebie

For at få folk på din liste, skal de selv, helt frivilligt tilmelde sig. Du må ikke lokke med, at det er gratis – det koster en e-mail, og det har stor værdi i dag. Derfor er det ulovligt. Du skal have noget, du kan give dem til gengæld, noget de gerne vil have, og som får de rigtige til at tilmelde sig. På en webshop er det nemt at lokke med rabatter – det tiltrækker nogen, der vil købe, men hvor engagerede de er, det er svært at sige. Men hvad gør de, hvis du sælger services, måske endda i den dyrere ende, måske som kræver, at kunderne kontakter dig? Her er det ikke lige til højrebenet.

Det kræver en tre grundige brainstorms fra din side, for du skal ramme ned i deres behov, så din freebie ikke bare er nice-to-have, men need-to-have.

Den første brainstorm går på din intention.

Hvad vil du gerne sende og sælge dem, der tilmelder sig? Det er vigtigt, at du er målrettet fra starten for at få de rigtige tilmeldinger. Hvis du forsøger at sælge dem noget helt andet bagefter, konverterer de formentligt ikke til købere.

Den anden brainstorm går på målgruppen.

Hvem vil gerne købe det, du gerne vil sælge? Skal du ramme dem privat eller arbejdsmæssigt? Hvad er de interesserede i? Hvad drømmer de om? Hvad er de bange for? Hvad har de svært ved? Hvor har de brug for hjælp? Hvad er de nysgerrige på? Har de god tid til at se/lytte til din freebie, eller skal det gå hurtigt?

Den sidste brainstorm går på selve din freebie.

Hvad kan du give dem, som de har brug for? Jo mere konkret du kan blive des bedre. For det er svært at sælge fluffy idéer og bred viden. En konkret løsning på et konkret problem er mere tiltalende, for vi kan se præcis, hvad vi får ud af det. Her handler det dels om at have idéen på plads, og dels om at give den det rigtige navn. Gode opskrifter på en konkret titel kunne f.eks. være ”Sådan…” eller ”Hvordan du…” eller ”Din guide til…” Der er selvfølgelig også andre veje at gå, men her er noget at starte ud på.

Når du har bestemt dig, skal du have lavet din freebie – optaget din lydfil, lavet dit webinar, opsat din tjekliste, eller hvad du nu har fundet på.

 

Markedsfør din freebie

Næste skridt er markedsføringen af den. Folk skal finde din freebie, så hvor vil du servere og sælge den? Lige til højrebenet er selvfølgelig din hjemmeside. Her er mange mulige placeringer – nogle mere synlige end andre. Ofte finder man tilmelding til nyhedsbrevet i footeren – ligger den her og putter sig, bliver den ikke engang scrollet forbi. Derimod er det toppen af din side, det bliver set, og det er pop-ups eller en slide-in. Sørg her for, at designet skiller sig ud fra resten af din side, så du er sikker på, at din freebie bliver set. Du må vurdere, hvad du er til, og hvad der passer ind. Anbefalingen: hav den flere steder, så er chancen, for at de tilmelder sig, større.

Derudover kan du annoncere for det på Sociale Medier eller på Google Ads. Om det giver mening, afhænger af din målgruppe og dit budget.

I forhold til markedsføringen er også designet vigtigt. Sørg for, at du fortæller tydeligt, konkret og lokkende, hvad det her er, og vis visuelt, hvad de får. Det er nemmere for øjet at forstå og fange. Gør det enkelt, så de elementer, du har med, ikke kæmper om pladsen. Og husk, som jeg har skrevet, det er ulovligt at skrive, at det er gratis, for de betaler med deres e-mail.

Når du er igennem de her steps, er du formentligt ved at være klar til at klikke på start. Du mangler nu et eller to steps. Det sikre er indholdet af nyhedsbreve – hvordan du bygger det op, så det virker.

Om du har et andet step, afhænger af, hvordan du har tænkt dig at markedsføre din freebie. Hvis du bruger Google Ads eller gerne vil kunne linke direkte til din tilmelding på andre måder, f.eks. via LinkedIn eller Facebookopslag, så får du brug for at bygge en killer landing page, som får folk til at skynde sig at taste deres navn og mail ind til dig. Det step vil vi se nærmere på i næste del af serien. To be continued…

De andre indlæg i mini-serien finder du her – efterhånden som de kommer online:

Del på linkedin
Del på facebook
Del på twitter

Du kunne også være interesseret i...

NY HJEMMESIDE?

  • Tilbuddene er mange
  • Det med småt kan være rigtig småt
  • Og så er der det med kemi og mavefornemmelse

 

Få tjeklisten, så du vælger den rigtige leverandør til din hjemmeside.