fbpx
Facon logo hvid
Email markedsføring vs nyhedsbreve
Benna

Benna

Vores tekstforfatter, uddannet i Retorik og virksomhedskommunikation. Hun skriver målrettede tekster, som engagerer, skaber synlighed og sælger.

Del 1: E-mail-markedsføring vs. Nyhedsbreve

Jeg kan lige så godt svare med det samme: I princippet er det det samme. Det er e-mails, du sender ud til dine lister af indsamlede e-mails. Til mennesker, som af den ene eller anden grund har fundet interesse i dig og derfor har tilmeldt sig dit nyhedsbrev.

Groft sagt signalerer ordene to forskellige intentioner:

  • En e-mail med markedsføring. Det lyder som en e-mail, hvor du gerne vil sælge noget.
  • Et (digitalt) brev med nyheder. Det lyder som en e-mail, hvor du fortæller om noget nyt.

 

Ingen af delene lyder som udgangspunkt tiltalende som læser. Vi vil helst gå udenom Sælger-Helge, både i telefonen og på mail, og vi gider ikke læse lange mails, om x’s tiltag om y. Derfor skal vi i stedet for se på modtagers interesser.

Hvad vil vi gerne læse?

Relevant indhold, som vi kan bruge til noget – og det kan både nyheder og produkter være. Det handler om at vælge den rette vinkel.

Ser vi på nyheder, forestiller man sig nemt, at vi som virksomhed skal finde på noget ret sensationelt, eller at vi skal fortælle, når der sker noget nyt i vores virksomhed – ligesom det klassiske menupunkt ”Nyheder” på websider. Spørgsmålet er så: er det nyheder for modtager? Ofte er svaret nej, desværre. Primært fordi nyhederne bliver pakket forkert ind.

For at give en nyhed værdi for modtager, skal du forestille dig at være kunden. Hvordan kunne den her gode nyhed begejstre dem? Hvorfor ville de synes, at dit nye produkt var fedt? Hvad får de ud af det her nye tiltag, du har lavet? Du skal gøre det til en nyhed, som har relevans for dem – det er nyhedskriterierne om identifikation og relevans, du skal se på. Måske skal der kobles ny relevant viden på, som de kan bruge i deres hverdag, eller du skal præsentere det som løsningen på et problem, de har.

Derfor behøver det indhold, du sender dine følgere, ikke være noget, du oplever som nyheder. Du har en masse viden om dit felt, produkt mv., som er nyt og relevant for dem. At dele ud af den viden er også en måde at markedsføre og brande dig på. At vise de anbefalinger, du får fra andre og de resultater, som dit produkt skaber, er også godt content – så længe du husker at bruge det som et eksempel på, hvordan modtager også selv kan gøre. Det hele handler om at vinkle det rigtigt.

Ordet nyhedsbreve lyder derfor begrænsende i forhold til, hvad dine e-mails kan. Det er ærgerligt kun at bruge dine indsamlede e-mailadresser til at fortælle nyheder, når du kan bruge dem til at dele viden OG sælge. Det giver dig mere valuta for den tid og de penge, du har lagt i at få mailen skrevet og designet. Derfor beskriver ordet e-mailmarkedsføring langt bedre, hvad du kan og skal fokusere på, når du sender mails. Du skal også direkte opfordre dine læsere til at købe – enten ved at kontakte dig eller ved at lede dem over på din hjemmeside eller webshop. Så længe du husker at binde contentsløjfen pænt med interessant indhold, som overbeviser kunden om at købe.

Det her er kun begyndelsen…

For at blive husket og valgt, siger man, at det kræver 7 påmindelser om dit brand – det er the marketing rule of 7. Det betyder altså, at først når vi ser noget for 7. gang, vil vi være tilbøjelige til at købe. Det handler om at opbygge tillid, skabe velvilje overfor sin virksomhed og vise produkternes værd. Selvfølgelig tæller både mails, Facebook opslag, hvis de ser din butik osv., men med de tal er det svært at nøjes med en sporadisk mail, når du tilbyder en ny service, eller du vil ønske følgerne en god jul. Du bliver nødt til at planlægge frem i tiden. Hvad vil du gerne fortælle? Hvad vil du gerne forsøge at sælge? Hvordan kan du gøre det med en serie e-mails? Hvor på din hjemmeside vil du gerne have folk hen?

Vi har lavet en miniserie af blogindlæg, som går ind i de forskellige dele, du skal have styr på. Udover introduktionen her får du tre til – vi linker til dem her, efterhånden som de kommer online. Du kan glæde dig til:

Du kunne også være interesseret i...

NY HJEMMESIDE?

  • Tilbuddene er mange
  • Det med småt kan være rigtig småt
  • Og så er der det med kemi og mavefornemmelse

 

Få tjeklisten, så du vælger den rigtige leverandør til din hjemmeside.