Benna

Benna

Vores tekstforfatter, uddannet i Retorik og virksomhedskommunikation. Hun skriver målrettede tekster, som engagerer, skaber synlighed og sælger.

Blogindlæg – hvorfor og hvordan?

Overvejer du at gå i gang med blogindlæg? Sådan! Rigtig god tanke. Men du er ikke overbevist? Eller ved ikke, hvordan du skal gå til det? Det giver mening.

Blogindlæg kræver tanke og tid – tid er penge – og penge kan vi ikke bare trykke flere af.

Derudover er der hele overvejelsen om, hvad der egentligt skal stå i de der indlæg? Det kan være svært at sætte ord på din viden – for det er den, du skal dele ud af. Den er basal for dig – men det er den ikke for læserne.

Vi har flere gange oplevet, at nye kunder kontakter os pga. vores blogindlæg. Det viser, at den tid og tanke vi lægger i det, giver pote. Det var også det en retorikstuderende fandt frem til i sit specialesamarbejde med os tilbage i 2016. Det er derfor, du skal gå i gang med dit blogarbejde.

Lad os starte med hvorfor.

Siden du er her, ved du godt, at det har flere fordele. Så lad os bare tage dem med det samme:

Vis, at du er kompetent

Ved at dele ud af din brugbare viden, viser du, at du er kompetent – og samtidig imødekommende og hjælpsom. Og du behøver ikke ligge søvnløs af bekymring over, om de pludseligt kan undvære dig, nu hvor du giver din viden væk. DU er eksperten, DU har erfaringen. Selvom læserne bliver klogere af dit indlæg, skal der mere til, før de kan klare det hele selv.

Værdi – også på lang sigt

Blogindlæg skaber værdi her og nu, for de som læser det, og fordi det viser, at der sker noget i din virksomhed. Også på lang sigt skaber dine indlæg værdi på grund af SEO, og samtidig kan du opdatere, forny og forfriske dem løbende, så de får nyt liv. Med tiden får du altså bygget et arkiv op, som du kan genbruge eller omdanne uden vilde tidsinvesteringer.

Bliv fundet på Google

Blogindlæg er tekst, som du kan blive fundet på i organiske søgninger. For Google elsker unik tekst. 300 ord er minimum i forhold til SEO – men der skal noget mere gods på. Kommer du op omkring 1000 ord, er det virkeligt godt – mindre kan selvfølgelig også gøre det. Arbejder du samtidig med off-page SEO, er chancerne for at blive fundet endnu større. Det du selv kan gøre handler primært om at samarbejde med andre, hvor I linker til hinandens sider, eller sponsorere andre, så de linker til dig. Men der kan gøres meget mere – det kan du læse om her.

Guide læserne rundt på din side

Ikke mindst kan du bruge dine blogindlæg til at lede læserne videre til andre relaterede sider på din hjemmeside med Call To Actions. Det kan være til andre blogindlæg, som uddyber det nuværende, eller som måske er steppet før eller efter. Det kan være nogle af dine produkter eller services, som kan hjælpe læseren i forhold til den udfordring blogindlægget handler om. Eller måske en opfordring til at kontakte, hvis de stadig har brug for hjælp efter at have læst indlægget. Det er oplagt at forsøge at forlænge læsernes besøg, nu du har fået dem ind.

For at få del i de fede gevinster ved blogindlæg, kræver det, som jeg skrev tanke og tid. For ingen vil læse en lang kedelig smøre fyldt med fejl. Indholdet skal være i orden – interessant, relevant og læsevenligt i sin opsætning. Du skal komme op med de interessante emner, finde indholdet til dem, skrive dem ned og få det lagt ud på hjemmesiden – og sociale medier, som minimum.

Det leder videre til: hvordan?

Det spørgsmål er til gengæld komplekst. Idégenerering falder ikke alle lige let, og at skrive godt er en videnskab i sig selv.

Der er selvfølgelig tre overordnede elementer, du skal have styr på først: formål, målgruppe og din egen stil. Men fra du ved det, til du har idéen og får tastet nogle super spændende sætninger ind på dit tomme Word-dokument, kan cursoren nå at blinke i riiigtig lang tid. Det er der råd for.

Når du har et emne, vil jeg anbefale dig at skrive et udkast, så hurtigt som du kan, uden at lade cursoren få lang blinketid, uden at rette og slette, bare skriv. Det er meget nemmere at gå til et udkast, som er skrevet, og se, hvad det trænger til af tryllerier, end at skrive et genialt indlæg i første hug.

I stedet for at uddybe det svære hvordan mere her, vil jeg sende dig videre:

 

Og hvis du er gået helt i baglås, har brug for flere argumenter, eller hjælp til idégenerering, koordinering eller selve teksten, så giver du bare et kald – 29 92 90 70.

Rigtig god arbejdslyst med din blog!

Del på linkedin
Del på facebook
Del på twitter

Du kunne også være interesseret i...

Årets pantone-farver 2021

Ikke bare én, men hele to farver for 2021: 17-5104 Ultimate Gray 13-0647 Illuminating Og med det hårde, uforudsigelige 2020 – som indtil videre desværre