fbpx
Facon logo hvid
SEO
Jesper

Jesper

Begynderguide til SEO på din hjemmeside

Du kan næsten ikke have undgået at høre om begrebet SEO, eller søgemaskineoptimering som det også kaldes. Det er en af de ting, som alle taler om. Der er mange, som sælger det. Du har nok også hørt, at du skal have det, hvis du har en hjemmeside – men hvad betyder det egentlig? Og hvorfor skal du have det?

Søgemaskineoptimering betyder, at din hjemmeside nemmere kan findes på søgemaskineresultater på for eksempel Google. Der findes efterhånden rigtig mange hjemmesider, så der er rigtig mange, der kæmper om de øverste pladser på Google. Derfor kan det blive en hård kamp, som du nemt kan tabe, hvis du ikke har de rigtige redskaber til at hjælpe dig.

Din hjemmesidens placering hos Google har afgørende betydning for, hvor mange der besøger din hjemmeside. En flot hjemmeside uden besøgende er ikke meget værd for din virksomhed. Jeg plejer at sammenligne det med en ny butik, som ligger ude midt i ingenting. Hvis der ikke er nogen, som ved, den er der, kan alle regne ud, at så kommer der ingen kunder.

Helt det samme gælder nye hjemmesider – hvis du ikke gør noget, kommer der absolut ingen tilfældigt forbi. Derfor skal du arbejde med søgemaskineoptimering.
 

Der er især tre områder, hvor du kan gøre en indsats:

  • Få styr på dine Google konti
  • Lav godt tekstindhold
  • Lav links til din hjemmeside
 
 
 

1. Google-konti

I Google-land er der en række gode og gratis værktøjer, som alle bør prioritere. Du skal bruge en google-konto for at bruge disse værktøjer. Husk at bruge den samme google-konto til det hele, for så er det nemmere at få det til at spille sammen i den sidste ende.

De tre vigtigste værktøjer er: Google Analytics, Google Webmaster Tools og Google My Business.

 

Google Analytics

Det er Googles værktøj til at indsamle data om dine besøgende. Du kan få information om antal besøgende, besøgstid, geografi og rigtig mange andre ting. Som sådan gør Analytics ikke noget for din Google-placering, men det er jo rart at se, om de andre ting, man gør, har nogen effekt på antallet af besøgende.

Desuden er det et godt redskab til at vurdere brugervenligheden på din hjemmeside og undersøge, om den skal forbedres.

 

Google Webmaster tools

Det er et lille værktøj, hvor man opretter sin hjemmeside, og vælger nogle få indstillinger. Man vælger for eksempel om hjemmesiden primært skal vises med eller uden www. Det er også her, man giver Google et kort (sitemap) over sin hjemmeside, så man er sikker på, at Google finder det hele. Det er også i Webmaster tools, man kan se, hvilke andre hjemmesider som har et link til din side, og det er en ret god ting at holde øje med.

Du skal bruge en time på at sætte det op første gang, men ellers vil du nok ikke skulle bruge tid på det igen.

 

Google My Business

Her opretter du din virksomhed med alle de grundlæggende informationer om adresse, branche, hjemmeside, telefonnummer osv. Google viser disse informationer flere steder, men det er især på Google Maps, at du får noget ud af visningen. Hvis din virksomhed sælger noget, som er geografisk betinget som en frisør eller en iskiosk, er Google Maps der, hvor du får allermest tilbage for din indsats.

Så brug lidt tid på at udfylde det, og prøv om du kan få nogen til at skrive anmeldelser af din virksomhed på Google Maps.

 

2. Godt tekstindhold

Et vigtigt element, som Google bruger til at vurdere en hjemmesiden, er teksten.

Google har stadig svært ved at forstå indholdet på billeder og grafik, så derfor bruger Google teksten til at afgøre, hvad en side handler om, og i hvilke søgninger siden skal vises.

En god tommelfingerregel er, at teksten på hver side skal svare til en A4-side. Som absolut minimum skal det gælde for forsiden, men gerne alle de sider hvor du kan finde på noget fornuftigt at skrive.

Det skal være en god tekst, som er faglig kvalificeret, og som bruger de ord, dine potentielle kunder søger efter.  Lad være med at bruge bestemte ord eller sætninger unaturligt mange gange! Det hjælper ingenting mere, og det ser ikke godt ud for almindelige brugere.

Det er selvfølgelig også vigtigt, at det er tekst, som Google aldrig har set før. Du skal derfor undgå at kopiere tekst – også fra dig selv. Google bryder sig ikke om hjemmesider, der kopierer indhold, så omskriv hvis du skal genbruge noget.

 

3. Links til din hjemmeside

Den vigtigste faktor, når din placering hos Google skal bestemmes, er links fra andre hjemmesider til din egen.

En populær måde, at beskrive det på, er, at Google betragter et link til din hjemmeside som en anbefaling af indholdet. Nu begynder det så at blive lidt svært, for du skal ud og have nogle andre til at lave et link til din side. Googles holdning er som udgangspunkt, at disse links skal opstå naturligt.

Det kan bare være svært at lave indhold til en hjemmeside, der er så fantastisk, at andre helt af sig selv laver links til din side. Du skal hjælpe dem lidt! Du skal sørge for, at alle steder på nettet hvor din virksomhed er nævnt, prøver du at få linket med. Prøv at lav en liste med steder, hvor det er relevant med et link til din hjemmeside. Det kunne f.eks. være en forening, du er medlem af, et sponsorat eller en samarbejdspartner.

Selv om det ville gøre det nemmere, hjælper det ikke noget at ”bytte” links med andre. Et super tip til inspiration er at kigge efter, hvor dine ”kon-kolleger” får deres links fra. Brug f.eks. www.openlinkprofiler.org til at se, hvor andre får deres links fra.
 
Der er mange regler for, hvordan man bedst mestrer linkbuilding (som det kaldes), men én ting er alle enige om; jo bedre Google synes om den side, som linket kommer fra, jo mere er linket værd for dig. Derfor er et link fra en respekteret og faglig relevant hjemmeside mere værd end 10.000 links fra Indien.
 
 
Inden du skynder dig hen til tasterne for at søgemaskineoptimere din hjemmeside, så dine nye kunder kan strømme ind ad døren, skal du lige slå koldt vand i blodet.
 
Jeg må hellere sige det, som det er: det er en længerevarende affære, hvor du først kan forvente at se resultater efter nogle måneder. Men når du først arbejder med et godt tekstindhold, får lavet links og får dine data på Google Maps, så vil du begynde at kunne se en fremgang i placeringen på Googles søgeresultater. Det vil give dig flere besøgende på din hjemmeside, og til sidst flere kunder til din virksomhed – og derfor skal du bruge SEO.

Du kunne også være interesseret i...

NY HJEMMESIDE?

  • Tilbuddene er mange
  • Det med småt kan være rigtig småt
  • Og så er der det med kemi og mavefornemmelse

 

Få tjeklisten, så du vælger den rigtige leverandør til din hjemmeside.