Årets Pantonefarve 2020: Classic Blue

Vi starter lige på grafikersprog, så farven ikke er til at tage fejl af:

C 100 M 76 Y 25 K 0

R 15 G 76 B 129

Hex #0f4c81

En rolig farve i en travl tid

The Pantone Color Institute vælger hvert år en farve ud fra en dybdegående analyse af tiden og trends indenfor brancher, som har med farver, grafik, mode osv. at gøre. Og for næste år er farven en modpol til en tid, hvor teknologien farer derudaf, og vi andre stressede forsøger at følge med.

Blå er rolig og selvsikker, stabil og pålidelig. Særligt derfor ser vi den ofte i markedsføringen hos større, traditionelle virksomheder, som har brug for en særlig tillid til arbejdet – det oplagte eksempel er selvfølgelig banker som Nordea og Nykredit. Men også hos virksomheder der oveni i troværdigheden skal lede tankerne hen på vand og natur, som har samme beroligende symbolik – f.eks. Mærsk og Grundfos.

Sådan kan du bruge Classic Blue

Selvom vi typisk forbinder den blå farve med noget traditionelt og stabilt, kan den få mange forskellige udtryk afhængig af sammensætningen af farver. Pantone selv kommer med fem bud, som har hvert sit udtryk og stemning. Dem kan du se nærmere på her. Vi giver i stedet vores to bud på, hvordan du kan bruge Classic Blue i din markedsføring – enten som et friskt pust eller et signal om tillid.

I en pallet, hvor de fleste farver er afdæmpede, er Classic Blue iøjnefaldende. De bløde pasteller er rolige farver, mens den blå frisker dig op og tager opmærksomheden. Den kombination er oplagt, hvis du vil give den blå et fokus i dit design.

Hvis du vil benytte flere iøjnefaldende farver, som i paletten her, er det godt at have en farve som Classic Blue. Den fungerer som tråden, der binder designet sammen og sender et signal om tillid blandt de andre kraftige og intense farver.

Husk den [indsæt din farve] tråd!

Selvom det kan være fristende at hoppe med på en Classic Blue bølge, er det vigtigt, du holder fast i din visuelle identitet. Passer den blå ind? Så kan den være et trendy supplement. Passer den ikke ind? Ja, så må du lade nogle andre sejle i den sø.

Hvis din visuelle identitet til gengæld ikke er på plads eller trænger til en opdatering, så hjælper vi dig gerne – uanset om farverne skal være havblå, korngule eller pretty pink.