fbpx
Facon logo hvid
Helene

Helene

Årets farver – hvad betyder det for dig?

Det verdensanerkendte farvefirma Pantone kårer hvert år en farve til at være årets farve. I 2016 er årets farve blevet kåret til at være ikke bare en, men to farver – det er ret usædvanligt.

De to valgte farver er Rose Quartz og Serenity, som skal bruges i kombination med hinanden.

I forening med hinanden skaber de to farver en naturlig balance mellem de varme toner, som er i den lyserøde farve, og de lidt mere kølige toner, som er i den blå farve. Pantone har også valgt de to farver, ud fra den harmoni de sammen skaber, fordi forbrugere søger mindfulness og indre ro som et modsvar til den hektiske hverdag, de fleste lever i.

De to farver har en lethed over sig. Farven Serenity bringer tankerne hen på den blå himmel, som giver en afslappende effekt, og Rose Quartz minder om en solnedgang, som udstråler ro.

Farverne fungerer både i kombination med hinanden, hvor de er adskilt, men de kan også bruges i en flydende overgang og i forskellige toner. Afhængig af hvilket materiale som farverne bliver brugt til, kan farverne få en større dybde, så de kan bruges hele året fx striktrøjer eller tyndere materialer som silke og bomuld.

 

Hvad kan du bruge det til?

Nu kan det være, at du tænker ”hvad skal jeg lige bruge den information til”, men det har faktisk større betydning, end du lige tror.

Pantone har nemlig eksperter fra alle brancher til at vælge årets farve, så det er en farve, som bliver brugt inden for mange forskellige områder fx tøj, accessories, design og interiør.

Hvis du er lidt opmærksom, vil du derfor nok også komme til at bemærke det, når du bevæger dig rundt i diverse butikker, at farven bliver brugt rigtig mange steder.

 

Du kan også vælge at bruge det i din markedsføring!

Lad mig give dig et par eksempler.

Lynda.com netop udsendt et nyhedsbrev, prøv at ligge mærke til hvilke to farver deres grafiker har brugt på billedet. Det er netop de to farver Rose Quartz og Serenity. Ubevidst genkender læseren farverne og registrerer at det ser moderne og professionelt ud. Det er altså ikke nødvendigt at ændre logo og resten af din visuelle identitet, for at være med på de forskellige trends.

Hvis du er inden for brugskunst og boliginteriør branchen, så er det en god idé at følge med i hvilke farver, som bliver kåret til årets farve.

Det kan blandt andet signalere, at du er med på, hvad der rører sig, og du ved, hvad de nyeste trends er. Det kan måske også skabe en større købelyst hos dine kunder (helt ubevidst, fordi de nok ikke lige tænker over, at det ikke er helt tilfældigt, at der er nogle farver, som hitter på samme tidspunkt), fordi dine valgte farver passer sammen med de andre farver, som bliver brugt for tiden.

Et andet eksempel er webshoppen Unikke Kort, som sælger designkort og plakater til bolig og begivenheder. De har valgt at lancere en kollektion på deres shop med de to 2016 farver.

Generelt skal du altid lægge mange tanker i valget af farver. Farver indeholder jo en høj grad af symbolik, så du skal overveje, hvilke signaler du gerne vil udsende. Tag f.eks. farven blå. Den er meget populær, når vi taler om virksomheder som banker og andre som håndterer stort og fortroligt materiale for deres kunder. Blå er i manges øjne business-farven.

Det er fordi den bl.a. symboliserer tillid, loyalitet og pålidelighed. Men blå er ikke god til virksomheder, som har noget med mad at gøre – restauranter f.eks. Blå er en ’unaturlig’ farve, da der ikke er nogle råvarer der er blå fra naturens hånd. Hvis man er i tvivl om, hvilke farver man skal bruge kan de fleste farvesymbolikker slås op på nettet.

Hvis du ikke synes, du er helt stærk til det der med farvevalg, så er det til gengæld en af de ting, som vi er gode til og har meget erfaring med, så vi hjælper dig gerne.

Du kunne også være interesseret i...

NY HJEMMESIDE?

  • Tilbuddene er mange
  • Det med småt kan være rigtig småt
  • Og så er der det med kemi og mavefornemmelse

 

Få tjeklisten, så du vælger den rigtige leverandør til din hjemmeside.