fbpx
Facon logo hvid
Hjælp din iværksætter-ven
Helene

Helene

5 tips der hjælper din iværksætter-ven på Facebook

Samtidig med at det er rigtig sjovt, er det også rigtig svært at være iværksætter i Danmark. Der er mange ting, der skal være på plads med moms og regnskab, samtidig med at man hele tiden skal være opsøgende på salget og have et kæmpe netværk. Likviditeten er for alle iværksættere en udfordring, og derfor kan det være svært at bruge mange penge på markedsføring, når man samtidig skal have privatøkonomien til at hænge sammen.

 

Hvis du sparer markedsføringen væk…

Min oplevelse er, at markedsføringsbudgettet er det første, der bliver sparet væk. Det er et problem, for det skal være med til at give virksomheden kunder og vise et godt ansigt udadtil. Pårørende til iværksættere står ofte magtesløse på sidelinjen og ser, hvordan de knokler derudaf med blod, sved og tårer. Er der noget, vi andre kan gøre for at hjælpe?

Jeg har listet 5 tips til, hvordan du kan hjælpe din iværksætter-ven på Facebook. For der er faktisk en hel del at hjælpe med i dagligdagen, og det gør altså ikke noget, hvis du ikke lige bor i nærheden. Du kan sagtens være en stor hjælp, også på afstand. Ved at følge disse 5 tips kan du samtidig vise opbakning, hvilket i mange tilfælde vil være et stort kærligt klap på skulderen, som giver din iværksætter-ven fornyet energi.

1. ”Synes godt om”

Synes godt om alt, hvad du kan på din iværksætter-vens virksomhedsside – helst løbende. Jo flere likes opslaget får, jo flere får lov at se  statusopdateringen. For dig er det en forholdsvis lille handling, men for din iværksætter-ven kan det betyde, at statusopdateringen kommer meget bredere ud. Et lille tip er, at når du ser, at din iværksætter-ven har delt et opslag fra virksomhedssiden, så kan du virkeligt gøre en forskel ved både at synes godt om delingen, men også ved at du går ind på virksomhedssiden og synes godt om det originale opslag. Alt det du liker kommer ikke ind på din væg, men du øger sandsynligheden for, at det bliver set af flere.

2. Kommentér

De statusopdateringer, der får kommentarer, kommer endnu længere ud, da Facebook anslår, at statusopdateringen er vedkommende. Derfor vil den blive vist til mange flere. Facebook har en interesse i, at deres brugere føler, at de får relevante informationer om deres netværk. Så du kan være med til at påvirke ved blot at lave en positiv emoji. Hvis du også har et par ord at knytte til, er det endnu bedre.

3. Delinger

Privatpersoners nyheder kommer længere ud end virksomhedssider. Dvs. har din iværksætter-ven lavet en statusopdatering, som du ikke har noget imod kommer ind på din væg, så er det bare med at dele. Skriver du et par ord med på vejen, giver du tilmed en anbefaling, hvilket igen vil øge chancerne for, at din iværksætter-ven kommer ét skridt tættere på dit netværk.
Når du deler et opslag, følger virksomhedsnavnet med i opslaget. Det betyder, at du introducerer dit netværk til virksomheden, og du kan være medvirkende til at give din iværksætter-ven flere følgere.

4. Tags

Når du ”tagger” én af dine kontakter i et opslag, som din iværksætter-ven har lavet, så vil din handling både virke som en kommentar og en introduktion af de to venner. Du skal naturligvis kun gøre det, hvis du oprigtigt mener, at de to mennesker vil kunne få glæde af at møde hinanden. Så er det jo op til de to parter, om de vil gøre noget ved din introduktion.

5. Anmeldelser

På Facebook kan du også anmelde din iværksætter-ven. Du kan angive stjerner og skrive en venlig og vedkommende kommentar i din anbefaling. Din anbefaling vil være synlig på din iværsætter-vens virksomhedsside og være en stor hjælp fremadrettet.

Vidste du?

Facebooks algoritme er blevet ændret mange gange, siden Facebook gik i luften tilbage i 2004. De har reduceret markant i, hvilke ”nyheder”/statusopdateringer vi modtager fra vores venner og de virksomheder, vi følger. Du har måske undret dig over, hvorfor du aldrig modtager informationer fra din iværksætter-ven, måske er dit ræsonnement, at vedkommende ikke er så aktiv på Facebook.

Hvis du følger op, vil du opdage, at det ikke er din iværksætter-ven, der er doven, men det er Facebook, der bestemmer, hvor mange procent der skal have lov at se nyhederne gratis. Facebook er blevet børsnoteret og vil som andre virksomheder gerne tjene penge. Derfor skal din iværksætter-ven nu til lommerne, for at du får alle nyhederne med. Faktum er, at slår virksomheder statusopdateringer op, vil kun mellem 2-5% af følgerne se statusopdateringen i sit feed. Derfor har din iværksætter-ven brug for DIN hjælp til at få spredt sine budskaber.

Du kunne også være interesseret i...

NY HJEMMESIDE?

  • Tilbuddene er mange
  • Det med småt kan være rigtig småt
  • Og så er der det med kemi og mavefornemmelse

 

Få tjeklisten, så du vælger den rigtige leverandør til din hjemmeside.